Personvern

Personopplysninger

Deloppgaver - ulike typer

Når du lager en innlevering eller oppgave kan den bestå av mange forskjellige deloppgaver. Denne teksten tar for seg de ulike typene deloppgave du har å velge mellom, og hvordan de brukes. Å kjenne de ulike alternativene gjør det lettere å velge hensiktsmessig oppgaveform i forhold til læringsmålene. Det kan være lurt å lese teksten om opprettelse av deloppgave først.

Ukeplan > Oppgave/Innlevering > Legg til > Deloppgave

Valg av oppgavetype

Ved opprettelse av en ny deloppgave får du opp en Editor der du kan velge tittel på deloppgaven i boksen Tekst, og du kan fylle inn Deloppgavetekst. I tillegg får du en rullegardinmeny der du kan velge hvilken oppgavetype du vil jobbe videre med.



Avhengig av hvilken oppgavetype du velger vil du få flere alternativer under.


Liten tekstboks

Liten tekstboks er fint å bruke der oppgaven kan besvares med en enkel setning eller stikkord. Boksen legger seg under Deloppgaveteksten.



Stor tekstboks

Oppgaver som skal besvares med flere setninger, korte stykke tekst eller med en beskrivelse kan godt bruke stor tekstboks. Tekstboksen legger seg under Deloppgaveteksten.



Filopplasting

Dette alternativet passer godt der oppgaven skal løses i et annet dataprogram, for eksempel at det skal skrives større mengder tekst i en tekstbehandling, eller lages en presentasjon. Filopplastingsboksen legger seg under Deloppgaveteksten.



Flervalgsoppgave (avmerking flere)

Dette er en oppgavetype med avkryssningsalternativer hvor det er flere riktige svar. Det kan for eksempel brukes for å teste hvor mye av en tekst elevene har fått med seg.



Ved opprettelse av en flervalgsoppgave må du først velge antall svaralternativer du ønsker oppgaven skal ha. Du velger antallet i rullegardinmenyen og trykker deretter på Lag svaralternativer.



Du får da opp det antallet alternativer du ønsket i rekker under.
Du krysser av hvilke som er riktig (*1), fyller ut hvordan du vil alternativene skal merkes (*2), for eksempel A, B og C eller 1, 2 og 3.
Deretter skriver du teksten for hvert alternativ (*3)Avkryssningsboksene legger seg under Deloppgaveteksten.


Flervalgsoppgave (avmerking en)

Denne oppgavetypen gir avkryssningsalternativer der det kun er ett riktig svar. De lages på mye samme måte som avmerking flere, men her kan du kun krysse av ett riktig alternativ.



Du velger antall alternativer oppgaven skal ha (*4), merker av hvilket alternativ som er riktig (*5), gir alternativene navn, for eksempel 1, 2, 3 eller A, B, C (*6) og skriver inn de ulike alternativene (*7).
Avkryssningsboksene legger seg under Deloppgaveteksten.




Innsetting av ord i setning

Dette alternativet kan brukes på oppgaver for å kontrollere at elevene har fått med seg riktig innhold i en tekst, enkle matteoppgaver og andre oppgaver der man kan svare ved enkel utfylling.



Du velger antall setninger du ønsker (*8), girhver setning ett navn for eksempel A, B, C eller 1, 2, 3 (*9)Deretter fyller du ut teksten som skal stå før innfylling (*10), ordet som skal fylles ut/fasiten (*11) og teksten som skal stå etter innfylling (*12) .Du kan velge å bare ha tekst før eller etter innfylling hvis ønskelig.
I feltet "Fasit" velger du størrelse på elevens felt. Velg fra 1 (smalest) til 5 (bredest). Her er visning av de aktuelle størrelsene:


Innfyllingssetningene legger seg under Deloppgaveteksten.



Fasiten er ikke synlig for elevene hvis du ikke har valgt det i oppsettet av oppgaven/innleveringen. Det kan i så fall endres på Arbeidsplan > Oppgave/Innlevering > Endre


URL - nettadresse

Brukes der oppgaven kan besvares ved å vise til en nettadresse eller poste en URL. URL-boksen legger seg under Deloppgaveteksten.




Lyd

Som lydoppgave har du flere forskjellige alternativer.



  • Elev lytter til lærers opptak - fint å bruke for å lytte til spesiell uttale, muntlige instruksjoner eller annet.
  • Elev lytter til lærer og gjør et eget opptak uten innlevering - øve på uttale og lignende
  • Elev lytter til lærer, gjør et eget opptak og leverer - lytte til og øve på spesiell uttale, muntlige instruksjoner til verbal oppgave eller annet
  • Elev gjør opptak uten innlevering - øve på høytlesning, øve på uttale
  • Elev gjør opptak og leverer - kan brukes til alle over, og generell oppgavebesvarelse.

Lydalternativet legger seg under Deloppgaveteksten.

Dersom du velger et av de tre første alternativene, kan du gjøre lydopptak på følgende måte:
  • Velg først alternativ for lyd.
  • Klikk "Lydopptak". Siden lastes på nytt.
  • Klikk på rød knapp. Du får da opp en liten hvit boks hvor du må godta at PedIT får tilgang til mikrofonen. Velg "Allow".
  • Nå kan du klikke rød knapp, og opptaket vil starte.



Når den røde knappen blir blå, er opptaket i gang. Klikk på blå knapp når du vil stoppe opptaket. Du vil da få høre det du spilte inn. Ønsker du å høre ditt opptak en gang til kan du klikke grønn knapp.

Dersom du ønsker å gjøre et nytt forsøk, klikker du rød knapp. Da starter nytt opptak umiddelbart.

Når du er fornøyd med opptaket, klikker du Lagre. Sist innspilte opptak vil da lagres og være tilgjengelig for eleven.

Aktivitet

Denne brukes når du ønsker at elevens oppgave skal være å skrive en artikkel eller et foruminnlegg. Artikkelen/innlegget vil da bli tilgjengelig for vurdering.
  • Velg Aktivitet. Siden lastes på nytt.
  • Klikk knappen "Velg oppgavegrunnlag". Siden lastes på nytt.
  • Velg avisen/forumet som du ønsker skal være grunnlag for oppgaven.
  • Lagre

For eleven vil oppgaven se slik ut, før vedkommende gjort aktiviteten. Her var aktiviteten å skrive i forum:



Når eleven har skrevet et innlegg, vil denne oppgaven se slik ut:




Eleven kan krysse av for hvilke innlegg/artikler som skal være oppgavebesvarelsen. Det kan hende eleven har skrevet flere innlegg eller artikler, og eleven velger på denne måten hvilke(t) innlegg som skal leveres som oppgave.

Lærer/veileder vil også se dette inne på vurderingssiden, og slipper dermed å lete for å sjekke om en elev har gjort oppgaven. Overskriften til innlegget er lenke dit.


Egenvurdering

Denne brukes dersom elevene skal vurdere seg selv i forhold til mål angitt i plan, fag/emne eller selve oppgaven. I grunnskolen kan dette være kompetansemål fra Grep. Egne mål kan også defineres på plan, fag/emne og oppgave.


Video

Som videooppgave har du flere forskjellige alternativer.



  • Elev ser på lærers opptak
  • Elev ser på lærer og gjør et eget opptak uten innlevering
  • Elev ser på lærer, gjør et eget opptak og leverer
  • Elev gjør opptak uten innlevering
  • Elev gjør opptak og leverer - alternativ til skriftlig besvarelse av oppgaver

Videoalternativet legger seg under Deloppgaveteksten.

Dersom du velger et av de tre første alternativene, kan du gjøre videoopptak på følgende måte:
  • Velg først alternativ for video.
  • Klikk "Ta opp video". Siden lastes på nytt.
  • Klikk på kameraikon (*13). Du får da opp en liten hvit boks hvor du må godta at PedIT får tilgang til webkamera og mikrofon. Velg "Allow".
  • Du skal nå se videobildet.
  • Nå kan du klikke rød knapp, og opptaket vil starte.



Når den røde knappen blir blå, er opptaket i gang. Klikk på blå knapp når du vil stoppe opptaket. Du vil da få se det du spilte inn. Ønsker du å se ditt opptak en gang til kan du klikke grønn knapp.

Dersom du ønsker å gjøre et nytt forsøk, klikker du rød knapp. Da starter nytt opptak umiddelbart.

Når du er fornøyd med opptaket, klikker du Lagre. Sist innspilte opptak vil da lagres og bli tilgjengelig for eleven når oppgaven tildeles.