Personvern

Personopplysninger

Roller og rettigheter

I PedIT defineres brukerens rettigheter ved å bli lagt til i en gruppe med ønsket rolletype.

Hvis en person skal være lærer i klasse 6B, så legges vedkommende til i gruppen "Lærere" i klasse 6B. Denne personen vil da ha lærerrettigheter på forsiden til klasse 6B og på alle underelementer i denne klassen (avis, forum, arbeidsplaner, etc.).

Det er ulike rolletyper til ulike objekter. Før vi forklarer hvordan de ulike rolletypene fungerer så lister vi opp en oversikt:

PedIT forside

  • Administrator
  • Observatør

Avdeling

  • Administrator (avdeling)
  • Administrator (kun avdelingsforside)
  • Medlem
  • Observatør

Klasse

  • Lærer (Klassens administrator eller hovedlærer)
  • Veileder
  • Elev
  • Foresatt
  • Observatør
  • Kontaktlærer (Kundetilpasset rolle - beskrives derfor ikke.)

Avis

  • Journalist
  • Redaktør

Samarbeidsrom

  • Samarbeidsrom
  • Elev/medlem

Filområde

  • Lesetilgang
  • Skrivetilgang



Viktig informasjon

Det er altså personens plassering i en gruppe som avgjør hvilken rolle/rettigheter vedkommende skal ha.

Husk å sjekke at gruppenavnet korresponderer med den definerte rolletypen som gruppa skal ha!

Gå til gruppen du vil se nærmere på. Vis verktøy og klikk "Endre".

Sjekk at rolletypen er korrekt for den valgte gruppen.

Rolletype defineres under gruppenavnet
 

 

Forklaring til rolletypene

 

Administrator

Dette er den sterkeste rettigheten i PedIT. Vi har tre ulike administratorroller.

1. Administrator på forsiden
Toppadministrator. Har tilgang til "alt" i den aktuelle PedITen. Gjelder også alle underliggende nivåer. Vi anbefaler at kun utvalgte IKT-ansvarlige har denne rettigheten.

2. Administrator (avdeling)
Har tilgang til "alt" på avdelingen og alle underliggende nivåer. Har redaktørrettigheter i avis på avdelingen og i alle underavdelinger eller klasser. I en kommunal PedIT kan denne brukes til å ha administratorrett på sin skole - uten å ha innsyn i øvrige skoler i kommunen. Dette er den vanligste administratorrollen.

3. Administrator (kun avdelingsforside)
Denne rollen gir kun administratorrett på forsiden til en avdeling. Den kan brukes dersom en person skal administrere avis og layout på en avdelingsforside, uten å få tilgang til endremodus og personinformasjon på underliggende nivåer. Har Redaktørrettigheter i avisen på den aktuelle avdelingen.


Medlem

Som vist i oversikten over, er denne rollen tilgjengelig på Avdeling og i Samarbeidsrom. Medlem har leserett i avdelingen og får tilgang til å skrive i forum, samt skrive artikler (som Journalist). Disse har ikke "Vis verktøy" og kan ikke endre eller opprette objekter. De får tilgang til lukket avdeling.


Lærer

En lærer er en administrator på klassenivå. Den har alle lese- og skriverettigheter i klassen samt underliggende nivåer i klassen. Unntaket er i elevbesvarelser, hvor lærer kun har leserett.


Elev

Har leserett på alt i klassen, med unntak av lukket samarbeidsrom eller coachingrom hvor vedkommende ikke er medlem eller deltaker. I Arbeidsplaner kan eleven kun se planer og oppgaver som vedkommende har blitt tildelt. Elev har skriverett i forum, skriveverksted og avis (som Journalist).

Elev kan kun se sin egen personlige side.


Foresatt

Har leserett på sitt barns klasse, oppgaver, meldinger og tilbakemeldinger. Det innebærer leserett på lik linje med elev i klassen, samt personlig side til sitt barn.

Veileder

Har leserett i klassen. Disse har altså ikke "Vis verktøy" tilgjengelig og kan dermed ikke opprette eller endre objekter eller planer i klassen. Veileder har mulighet til å se personlig side og besvarelser til sine tildelte elever. Vedkommende kan dermed også gi tilbakemelding på oppgaver som de tildelte elever har levert. I tillegg kan veileder se alle planer, uavhengig av om de er tildelt.

Veileder har ikke tilgang til øvrige elevers innleveringer, tilbakemeldinger eller foresattes personlige sider.

Kontaktlærer

Dette er en rolle som er bestilt av en spesifikk kunde og beskrives derfor ikke i detalj her.

OBS: Kontaktlærerbegrepet her må ikke forveksles med kontaktlærerbegrepet i grunnskolen. Derimot er kontaktlærerrollen i PedIT ganske lik veileders rolle. Kontaktlærer er en litt svakere rolle, og kan blant annet kun se arbeidsplaner/leksjoner som er tildelt sine deltakere/elever.

For kontaktlærere i grunnskole anbefaler vi rolletype Lærer, enten alene eller i kombinasjon med å være veileder/kontaktlærer i tillegg.

Journalist

Denne rollen finnes i aviser. Rollen innebærer full leserett i avis, samt rett til å skrive artikler. Lagrede artikler blir ikke publisert, men havner på desk. Elever i en klasse eller medlemmer på en avdeling er automatisk journalist i avisen der hvor de er medlem/elev.

Redaktør

Har alle rettigheter i avisen vedkommende er redaktør i. Det innebærer mulighet til å både skrive og publisere artikler. I tillegg også redigere, avpublisere eller slette egne og andres artikler. Lærere og administratorer har redaktørrettighet i de aviser hvor de har rollen som lærer eller administrator.

Samarbeidsrom

Dette er samarbeidsrommets administrator. Har lese- og skriverettigheter i samarbeidsrommet og underliggende nivåer.

Medlem/Elev i Samarbeidsrom

Vær obs på at Medlem i samarbeidsrom har to ulike rollenavn, avhengig av hva slags PedIT du bruker. Ordinære PedITer har "Elev" mens organisasjonsPedITer har "Medlem". Rollen er den samme:
- Leserettighet til alt i samarbeidsrommet, samt skriverett i forum, egne coachingrom og avis (som Journalist).

Observatør

Har generelle leserettigheter. Kan i hovedsak se det samme som elev/medlem, men har ikke tilgang til personlige sider, oppgaveinnleveringer, tilbakemeldinger eller annen personlig informasjon.


Lesetilgang i filområde

Personer som legges inn i denne gruppa får leserettigheter til det aktuelle filområdet. Det vil si at mappen dukker opp i vedkommendes "Mine mapper". Tilgang til å laste ned og åpne filer, men ikke laste opp, døpe om eller slette filer eller mapper.

Skrivetilgang i filområde

Mappen dukker opp i vedkommendes "Mine mapper". Personer med skrivetilgang kan laste opp, døpe om, flytte og slette alt av filer og mapper i filområdet.



Kombinering av rolletyper

I en del tilfeller ønsker man å kombinere roller. For eksempel i kurs og fjernundervisning med mange deltakere, hvor veilederrollen er viktig. Noen har kun rolle som veileder, mens andre er både lærere/kursholdere og veiledere. Det er da uproblematisk å legge til denne personen i både gruppen Lærere og gruppen Veiledere. Det som da skjer er at personen beholder sine lærerrettigheter, men samtidig har mulighet til å filtrere elevlister i vurderingsøyemed slik at vedkommende kun ser sine tildelte elever.

Kombinasjoner som ikke vil fungere er for eksempel at en lærer både er lærer og elev. Vi har en del sterke rettighetssjekker for elever, noe som gjør at lærer da mister sine lærerrettigheter.

Dersom en lærer ønsker å se PedIT som elev anbefaler vi at det opprettes en testelev. Da kan lærer se hvordan en arbeidsplan eller oppgaver vil se ut for elevene, ved å tildele til testeleven og deretter logge seg inn som denne.