Det er altså personens plassering i en gruppe som avgjør hvilken rolle/rettigheter vedkommende skal ha. Husk å sjekke at gruppenavnet korresponderer med den definerte rolletypen som gruppa skal ha! Gå til gruppen du vil se nærmere på. Vis verktøy og klikk "Endre". Sjekk at rolletypen er korrekt for den valgte gruppen.
Har leserett i klassen. Disse har altså ikke "Vis verktøy" tilgjengelig og kan dermed ikke opprette eller endre objekter eller planer i klassen. Veileder har mulighet til å se personlig side og besvarelser til sine tildelte elever. Vedkommende kan dermed også gi tilbakemelding på oppgaver som de tildelte elever har levert. I tillegg kan veileder se alle planer, uavhengig av om de er tildelt.Veileder har ikke tilgang til øvrige elevers innleveringer, tilbakemeldinger eller foresattes personlige sider.
Dette er en rolle som er bestilt av en spesifikk kunde og beskrives derfor ikke i detalj her. OBS: Kontaktlærerbegrepet her må ikke forveksles med kontaktlærerbegrepet i grunnskolen. Derimot er kontaktlærerrollen i PedIT ganske lik veileders rolle. Kontaktlærer er en litt svakere rolle, og kan blant annet kun se arbeidsplaner/leksjoner som er tildelt sine deltakere/elever.For kontaktlærere i grunnskole anbefaler vi rolletype Lærer, enten alene eller i kombinasjon med å være veileder/kontaktlærer i tillegg.
Har alle rettigheter i avisen vedkommende er redaktør i. Det innebærer mulighet til å både skrive og publisere artikler. I tillegg også redigere, avpublisere eller slette egne og andres artikler. Lærere og administratorer har redaktørrettighet i de aviser hvor de har rollen som lærer eller administrator.
Dette er samarbeidsrommets administrator. Har lese- og skriverettigheter i samarbeidsrommet og underliggende nivåer.
Vær obs på at Medlem i samarbeidsrom har to ulike rollenavn, avhengig av hva slags PedIT du bruker. Ordinære PedITer har "Elev" mens organisasjonsPedITer har "Medlem". Rollen er den samme: - Leserettighet til alt i samarbeidsrommet, samt skriverett i forum, egne coachingrom og avis (som Journalist).
Har generelle leserettigheter. Kan i hovedsak se det samme som elev/medlem, men har ikke tilgang til personlige sider, oppgaveinnleveringer, tilbakemeldinger eller annen personlig informasjon.
Personer som legges inn i denne gruppa får leserettigheter til det aktuelle filområdet. Det vil si at mappen dukker opp i vedkommendes "Mine mapper". Tilgang til å laste ned og åpne filer, men ikke laste opp, døpe om eller slette filer eller mapper.
Mappen dukker opp i vedkommendes "Mine mapper". Personer med skrivetilgang kan laste opp, døpe om, flytte og slette alt av filer og mapper i filområdet.
I en del tilfeller ønsker man å kombinere roller. For eksempel i kurs og fjernundervisning med mange deltakere, hvor veilederrollen er viktig. Noen har kun rolle som veileder, mens andre er både lærere/kursholdere og veiledere. Det er da uproblematisk å legge til denne personen i både gruppen Lærere og gruppen Veiledere. Det som da skjer er at personen beholder sine lærerrettigheter, men samtidig har mulighet til å filtrere elevlister i vurderingsøyemed slik at vedkommende kun ser sine tildelte elever. Kombinasjoner som ikke vil fungere er for eksempel at en lærer både er lærer og elev. Vi har en del sterke rettighetssjekker for elever, noe som gjør at lærer da mister sine lærerrettigheter. Dersom en lærer ønsker å se PedIT som elev anbefaler vi at det opprettes en testelev. Da kan lærer se hvordan en arbeidsplan eller oppgaver vil se ut for elevene, ved å tildele til testeleven og deretter logge seg inn som denne.