Personvern

Personopplysninger

Arbeidsplaner

Arbeidsplaner = Hovedobjektet for alle planer/leksjoner


Til høyre er en enkel illustrasjon om hva dette objektet er.

Objektet finnes kun i klasse.

Objektet "Arbeidsplaner" inneholder de ulike planene. Derfor er innstillinger som gjøres på Arbeidsplaner viktige.

I arbeidsplanene gjør man følgende innstillinger:
  • Velger standardoppsett for tildeling og varsling som vil gjelde ved oppretting av nye planer
  • Gjør overordnede valg som gjelder alle arbeidsplaner

OBS:

Det skal bare eksistere én "Arbeidsplaner" per klasse. Objektet skal heller ikke slettes.
Dersom det ikke skal brukes så er det bedre å skjule det ved hjelp av lenkedesign.




Innstillinger i Arbeidsplaner

For å sjekke innstillingene, gå til Arbeidsplaner. Vis verktøy og klikk Endre.



Hovedinnhold




Den første fanen, Hovedinnhold, viser oss navn og innhold som vises på siden Arbeidsplaner.

Navn kan endres til Ukeplaner, Leksjoner, eller hva som passer din klasse.

Tekst (*1)
I denne editoren legger man inn innholdet som skal vises på arbeidsplanenes forside. I grunnskole kan det være aktuelt å legge ut halvårsplan her, eller annen informasjon som gjelder større deler av skoleåret.

I kurs kan det være passende å ha en leksjonsoversikt på denne siden.


Metadata




Dersom dere bruker GREP (læreplan for grunnskole) så er det fint å velge klassetrinn her. Da vil dette klassetrinnet være forhåndsutfylt ved oppretting av nye planer.

OBS:
Siden Arbeidsplaner gjelder samtlige planer i en klasse, så bør ikke fag velges her.


Standardvalg




Her gjør vi valg som ikke påvirker eksisterende planer, men som blir gjeldende innstillinger ved oppretting av ny plan.
Altså: Når det opprettes ny plan vil innstillingene gjort under Standardvalg være gjeldende.

Tildeling (*3)
Her velger vi om planen skal tildeles automatisk ved oppretting - eller ikke. (*3a)
Vi velger samtidig om oppgaver skal tildeles automatisk ved oppretting (*3b)






Varsel på plan (*4)
Dersom vi ønsker at det skal varsles automatisk ved tildeling av plan så velger vi enten e-post eller melding. Dersom disse står tomme vil det ikke varsles automatisk ved tildeling av oppgave. (*4a)

Dersom automatisk varsling er valgt som enten e-post, melding eller begge deler, så vil elev varsles. Det går i tillegg an å velge flere mottakere. (*4b)

Dersom direkte innlogging i lenke aktiveres (*4c) så vil mottaker få lenke til aktuell plan som i 24 timer etter utsending logger bruker inn direkte ved klikk på lenka. Etter 24 timer vil brukeren møte innloggingsvindu.




Varsel på oppgave (*5)

Her velger vi om det på nye planer skal varsles automatisk når elev leverer oppgave og når lærer skriver tilbakemelding.

Det fungerer slik:

Lærer, veileder, kontaktlærer:
Dersom de er valgt, vil de varsles når elev har levert oppgave. Veileder og kontaktlærer får varsling når en av sine elever har levert.

Elev og foresatt:
Disse får varsling når lærer har skrevet tilbakemelding.

- Hvis varsel på oppgave er skrudd på, så vil elev alltid få varsling om lærers tilbakemelding.
- Alle andre (foresatt, lærer, veileder, kontaktlærer) må velges spesifikt dersom de skal motta varsling. 

For å skru på varsling kun til elev: Sett kryss for e-post, melding eller begge deler. (*5b)
Dersom andre skal varsles, merk av foran disse.

Dersom direkte innlogging i lenke aktiveres (*5c) så vil mottaker få lenke til aktuell plan som i 24 timer etter utsending logger bruker inn direkte ved klikk på lenka. Etter 24 timer vil brukeren møte innloggingsvindu.


Innstillinger





Her kan vi gjøre noen innstillinger som vil gjelde alle arbeidsplaner, både eksisterende og nye.

Oversikt oppgave (*6)
Vi kan velge:
  • Om skjult lærernotat skal vises i lærerens vurderingsvindu eller ikke
  • Om vi ønsker at oppgaver og elevliste skal vises øverst i lærerens vurderingsvindu
  • Om eleven skal miste muligheten for å levere oppgave etter fristens utløp, dersom frist er definert
  • Om lærer skal ha editor på Vurderingsfeltet. (Den er alltid på i feltet Veiledning)

OBS: Dersom dere bruker rapporteringsverktøyet så anbefaler vi at det ikke brukes editor på vurderingsfeltet. Dette tas nemlig med i rapport, og ved bruk av editor kan utseendet på rapporten bli rotete.

Karaktersett (*7)

Dersom karakterer skal brukes så velges typen karakterer her.




Avanserte innstillinger





Her kan vi gjøre avanserte innstillinger. Disse innstillingene vil gjelde alle arbeidsplaner, både eksisterende og nye.

Delvis godkjent (*8)
Sett kryss dersom "Delvis godkjent" skal være en tilgjengelig status for lærer.

Vis filer i vurderingsvinduet (*9)
Her velges hvordan filvedlegg skal brukes i vurderingsvinduet. Dersom lærer skal ha full tilgang til å legge ved filer fra Mine mapper og fra egen datamaskin så settes kryss i første og tredje alternativ.

Arkiver i "Mine filer" - Dersom denne velges så vil filvedlegg lastet opp fra egen maskin lagres i Mine filer i tillegg til i elevens vurdering.

Frist på personlig side (*10)
Her velges om leveringsfrist for oppgaver skal vises på elevenes personlige side eller ikke. Det kan også velges om PedIT skal varsle fristens utløp. Hvis sistnevnte velges, så vil det på elevens oversikt over arbeidsplaner tydelig fremkomme om fristen snart utløper eller om en oppgave er levert for seint.

Menyvisning (*11)
Her velges det hvordan navigering i en arbeidsplan skal foregå.
Trestruktur: Venstremenyen lar bruker navigere til alle elementer i planen, uansett hvor i planen det navigeres.
Standard: Venstremenyen viser ikke lenker til andre elementer når det navigeres i planen.

For best mulig oversikt velges trestruktur.

Tildelingsknapper (*12)
Det anbefales at begge disse er aktive.

Når aktivert vil dette være to knapper som vises øverst i tildelingsvinduet på en arbeidsplan.

Ved klikk på knappen vil plan og tilhørende oppgaver tildeles til alle elever eller til valgte elever.