Personvern

Personopplysninger

Lag rapport

For grunnskoler som bruker GREP.

Vi kan på en rask måte hente ut en enkel rapport over elevenes oppgaver og vurderinger. Dette er nyttig i forbindelse med halvårsvurderinger og samtaler med foresatte.

Forutsetninger for å bruke Rapport er at klassen er klargjort for grunnskole. Les følgende hjelpetekst for å vite hva det innebærer:
"Klargjøre grunnskoleklasse" (Åpnes i ny fane)


Hva vises i rapporten?


Rapporten tar med seg følgende informasjon fra vurdering eller oppgave:

  • Fag
  • Navn på oppgave eller vurdering
  • Karakter og karaktertekst
  • Vurdering


Merk at veiledning, filvedlegg, skjult lærernotat eller video ikke tas med i rapporten.



Oversikt over vurderinger og oppgaver


Fra Arbeidsplaner eller Klasseadministrasjon finner du lenke til "Vurdering og rapport". Klikk på denne for å komme til oversikt over vurderinger og oppgaver som er gitt i PedIT.

I denne oversikten kan gitte vurderinger og oppgaver filtreres etter fag eller dato.

For å lage en rapport, klikk lenken "Lag rapport".



Lag rapport




Utvalg dato (*1)
Her kan du definere fra hvilket tidsrom du ønsker å ha med oppgaver og vurderinger. Sett inn Til og Fra dato. Klikk deretter knappen "Vis" for å oppdatere oversikten.

Sortering av fag (*2)
Dersom rapporten kun skal inneholde vurderinger og oppgaver fra ett fag så kan en her velge ønsket fag. "Siste vurderinger" viser alle fag. Oversikten viser i utgangspunktet de siste vurderingen, til man eventuelt gjør et datoutvalg.

Velg vurderinger og oppgaver som skal med i rapporten (*3)
Sett kryss foran de vurderinger og oppgaver som skal inkluderes i rapporten. Det er også en knapp for å velge alle.

Lag rapport (*4)
Denne knappen tar deg til neste steg i prosessen.






Navn på rapporten (*5)
Her gis rapporten et navn/overskrift.

Tekst (*6)
Denne teksten blir topptekst i rapporten. Den vises altså likt hos alle elever. Lærer kan presisere hva rapporten inneholder eller takke for et fint halvår, e.l.

Vis rapport på elevens personlige side (*7)
Dersom dette ikke velges, vil ikke eleven ha tilgang til rapporten digitalt.

Endre rekkefølge eller gå videre (*8)
Ut fra oversikten som vises kan det her velges:
  • Forrige: Går tilbake til forrige nivå. Brukes eksempelvis hvis det er vurderinger som ikke kom med, eller som ikke skulle være med.
  • Neste: Alt i orden, gå videre i prosessen.
  • Endre rekkefølge: Mulighet for å dra-og-slippe vurderingene i ønsket rekkefølge.





Forhåndsvisning av topptekst (*10)
Her vises toppteksten, som vil være øverst i hver elevs rapport.

Oversikt over vurderinger og oppgaver (*11)
Her vises oversikt over vurderingene og oppgavene, i den rekkefølgen som er bestemt.

Tildeling av rapport (*9)
Kontrollér først at topptekst og vurderinger/oppgaver er som de skal være (*10 og *11).

Velg deretter hvilke elever som det skal genereres rapport for. Velg alle eller tildel individuelt.

Etter tildeling klikkes knappen "Lagre". Dette er den endelige "Lag rapport" knappen!


Rapporten vil da kunne lastes ned eller forhåndsvises. Rapporten er av typen PDF og er ikke redigerbar. Dersom det er valgt at eleven skal få rapporten på sin personlige side så vil den nå vises.

For læreren er samtlige elevers rapporter flettet sammen i ett dokument. Elevens utgave inneholder naturligvis kun ens egen rapport.



Eksempel


En rapport for en elev kan se slik ut: