Personvern

Personopplysninger

Lagring og sletting

Denne videoen forklarer litt om midlertidig lagring, endring og sletting av vurderinger. Nedenfor finner du tekstforklaring på det samme som videoen viser.



 

Normalt sett åpner vi en elevs besvarelse for å gi vurdering der og da. Vi fyller ut feltene for vurdering og veiledning, setter karakter og status, og klikker knappen Lagre og send for at eleven skal få sin tilbakemelding.

Av og til ønsker vi å starte vurderingsarbeidet nå, for å gjøre dette ferdig senere. Vi kan da ”Lagre midlertidig”. Det opprettes da et lagringspunkt. Neste gang vi kommer inn på denne elevens vurderingsvindu på denne oppgaven, så vil den siste midlertidige lagringen dukke opp automatisk, slik at vi kan fortsette der vi slapp.

Det er viktig å merke seg at endring i en vurdering eller lagringspunkt kun er tillatt innen 15 minutter etter lagring. På den måten sikrer vi oss at historikk på vurderingen blir ivaretatt. Når du har sendt en vurdering er det derfor viktig at du finleser forhåndsvisningen, for å kontrollere at alt er riktig.

Oversikt over alle lagringspunkter finner vi i et rullegardin i boksen ”Lagre og send”. Når vi velger å fortsette evaluering, så er det altså med utgangspunkt i det sist registrerte lagringspunktet.

Lagringspunkt med status ”Lagret midlertidig” er ikke synlig for elev. Lagringspunkt med status ”Lagret” er synlig for elev, dersom oppgaven er satt til Godkjent, Vurdert eller tilsvarende statuser hvor eleven har tilgang til å se tilbakemeldingen på sin personlige side.

Det er mulig å slette vurderinger fra elevens visning. Disse vil da endre status fra ”Lagret” til ”Lagret midlertidig” i rullegardinet i boksen ”Lagre og send”.

Det er av sikkerhetsmessige årsaker ikke mulig å slette lagringspunkter med status ”Lagret midlertidig”.

Som nevnt vil eleven kunne se lagringspunkt hvor status er ”Lagret”. Hvis flere lagringspunkt har denne statusen, vil den siste være elevens vurdering. De andre vil vises for elev som ”Tidligere vurderinger” og på den måten være en vurderingshistorikk for den aktuelle oppgaven. Dette kan være nyttig for eksempel i oppgaver som involverer prosess.