I denne teksten forklares hva som arkiveres og hvordan lærer får tilgang til arkiv.
Kort fortalt vil alt av oppgaver, vurderinger og elevaktivitet (forum) arkiveres.
Arbeidsplaner vil arkiveres i sin helhet. Alt av innhold blir flyttet til arkiv, inkludert elevbesvarelser og tilbakemeldinger. Opprettede vurderinger og rapporter følger også med til arkivet. Det samme gjør forum, infoobjekter, dokumenter og alt som måtte ligge i en arbeidsplan.
Eleven vil ha tilgang til arkiverte vurderinger og rapporter fra sin personlige side, men de er altså flyttet for lærer fra klasse til arkivert klasse.
Altså vil en nylig arkivert klasse ikke inneholde arbeidsplaner.
Både forum og coachingrom arkiveres med innlegg. I coachingrom følger også samskrivingsrom og gruppeinndeling med til arkiv.
Igjen i klassen blir tomt forum eller tomt forum i coachingrom.
Samskrivingsdokument og gruppeinndeling vil bli værende igjen både i klassen og den arkiverte klassen.
Avis og artikler i avis berøres ikke av arkivering.
Alt av innhold som ikke ligger i en arbeidsplan, vil bli igjen i klassen etter arkivering. Dette gjelder objekter som ikke har elevaktivitet.
I arkivert klasse vil klasseadministrasjon inneholde vurderinger og rapporter. Her kan lærer finne igjen vurderinger og rapporter som ble gjort i klassen før arkivering.
Det kan være flere årsaker til at lærer ønsker tilgang til arkivert innhold. I underveisvurdering er det nyttig å se rapporter og vurderinger fra tidligere skoleår, for å følge progresjonen. Andre ganger ønsker vi å gjenbruke en arbeidsplan fra tidligere.
For at en lærer skal ha tilgang til arkiv, må følgende kriterier være oppfylt:
Strukturen i den arkiverte klassen er omtrent lik slik klassen var før arkivering. Det vil si at arbeidsplaner ligger i arkivklassen, slik det var. Det samme gjelder klasseadministrasjon, med tilhørende vurderinger/rapporter.
For å kopiere en arbeidsplan eller et objekt fra arkiv og til aktiv klasse, bruk kopieringsfunksjonen i menyverktøy.